• GocamperPortugal

Hoe een weekendje een weekje werd

Deze zomer is voor ons een beetje anders. Normaal gaan we er een langere periode op uit. Maar omdat vanwege het corona de verhuurperiode van onze campers en vakantiewoning wat grillig verloopt houden we het bij weekendjes, midweekjes of wat de tijd ons ook maar geeft aan ruimte.

Dit weekend zouden we met vrienden op pad. Het doel was een Parque de Campismo Municipal in Valhelhas. Een camping aan, voor ons, de andere kant van de Serra da Estrela met een Praia Fluvial (rivierstrand). Voor sommigen van ons gezelschap een must.

Op vrijdagmiddag na werktijd zijn we die kant op vertrokken. Via een voor ons iets minder bekende weg door de Serra da Estrela heen, langs een kale rotsachtige omgeving en met een prachtig uitzicht op de ondergaande zon.

Net voor schemer kwamen we op de camping aan. Wij konden de camper parkeren, ons bed uitklappen en waren klaar. De rest moest nog tenten opzetten. Heerlijk zo'n compact campertje! Thuis had ik al voorbereidingen getroffen voor de avondmaaltijd.

Het weekend bestond voornamelijk uit zwemmen in het heldere water van de rio Zêzere, spelletjes doen en lekker eten.

Op zondag is een ieder weer naar huis gegaan en besloten wij om nog even door te trekken om toch nog wat meer te zien dan alleen de rio Zêzere en de camping.

Dus op maandag hebben wij onze reis voortgezet richting het noorden. Een deel via de weg en een deel, hoe kan het ook anders, offroad. Wat ons natuurlijk prachtige uitzichten gaf over het land rondom de Serra da Estrela. Helaas was het heiig en het uitzicht niet heel helder. Ondanks dat het hoogst zomer was toch nog een klein dennenboompje meegenomen, alvast op voorhand voor kerst.

En zo kwamen we vanaf de niet normele kant bij Linhares da Beira uit, één van de 12 Aldeias Historicas (historische dorpen) van Portugal. We kunnen inmiddels al aardig wat van deze dorpen afstrepen op de lijst.

Een klein oud dorpje waar weinig te beleven is. Een stoer kasteel, oude huisjes, een café en een restaurant en dan heb je het zo ongeveer wel gehad. Misschien deed het nu ook erg doods aan omdat het toerisme in Portugal door de Corona niet volledig op gang is. Voor ons geen punt, wij houden juist van rust.

Doordat we de niet officiële weg hadden gehad kwamen we een bordje camping tegen. Dit bordje was aan de "goede kant"van Linhares niet meer terug te vinden. Op zoek naar de camping konden we niet echt een heuse camping vinden. Wel kwamen we op een veldje met bomen en een gebouwtje waar een aantal mensen stonden te grillen bij de grillplaats. In mijn beste Portugees hun maar eens gevraagd waar de camping is. Ze keken mij aan alsof ik een onnozele vraag stelde, dit was nl de camping. Je kon hier gewoon gaan staan. Er was verder geen receptie. Onze conclusie is dat het ooit een camping is geweest, maar vandaag de dag niet echt meer dienst doet als officiële camping.

Voor ons een prima plek. Water, toilet en schaduw waren aanwezig. En ondanks dat het er verlaten uitzag was het sanitair in goede staat. Wel zelf nog even een doekje doorheen gehaald, je weet maar nooit, maar toch...prima plek.

s Avonds kwam er zelfs nog een tentje bijstaan, maar verder hebben we deze dagen weinig leven hier gezien.

De volgende ochtend ben ik er op uit getrokken om te kijken of we ergens brood konden kijken. Na wat navraag in het dorpje bleek dat er over 10 minuten een bakker in de auto langs zou komen. En ja hoor, na 10 minuten kwam er al toeterend een grote bus door de kleine steegjes van het dorpje gescheurd, op het dorpsplein kwam hij, na een parasol van het café een tikje gegeven te hebben, tot stilstand. Schuifdeur schoof open en daar was de bakker. Prima brood voor een prima prijs.

We hebben hier nog een aantal nachten gestaan en de dagen doorgebracht met wandelen en genietend van de rust. De kids hadden een WIFI punt ontdekt bij het kasteel, dus die waren ook in hun behoeften voorzien.

Dat we helemaal geen levend wezen hebben gezien in die dagen op de camping is niet helemaal waar. 's Avonds werden we verrast met een optocht voor onze camper langs...